Här hittar du svar på de flesta frågor gällande köpevillkor, frakt och leveranser, betalningssätt och returer.

Köpevillkor för Dahlströms Guld

Priser
Priserna är i svenska kronor (SEK) och momsen (25 %) är inräknad i priset. Gravyr ingår i priset på alla våra förlovnings- och vigselringar. Vi reserverar oss för plötsliga höjningar av världsmarknadspriser på guld och diamanter. Vi reserverar oss även vid eventuella tryckfel.

Personuppgifter
Kunders personuppgifter som lämnas vid köp via webbsidan behandlas konfidentiellt och används bara för att kunna skicka order till rätt adress. Inga uppgifter lämnas ut till tredje part utan kunds samtycke (allt enligt PUL personuppgiftslagen).

 

Betalningsalternativ

Klarna Checkout
Vi använder oss av Klarna Checkout. Där kan du välja att betala direkt, faktura 14 dagar eller klarna konto. Du väljer det betalningsalternativ som passar dig bäst.

 

Leveransinformation

Vi använder posten vid frakt och alla försändelser är därigenom försäkrade mot skada. Upptäcker du skadan när du hämtar paketet anmäler du det direkt till posten. I annat fall anmäler du det till oss.

Leveranstid
Leveranstiden varierar mellan 1 dag till 4 veckor beroende på produkt. På varje produkt ska det stå ungefärlig leveranstid men du kan alltid maila till info@dahlströmsguld.se eller ringa 0150-10971 för mer exakt leveranstid för din produkt, innan du beställer.

Produktinformation
Dahlströms Guld reserverar sig för eventuella text- och bildfel på denna webbsida. Vi kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende. En viss färgskillnad kan förekomma beroende på vilken sorts bildskärm och upplösning du har.

Personuppgifter
Kunders personuppgifter som lämnas vid köp via webbsidan behandlas konfidentiellt och används bara för att kunna skicka order till rätt adress. Inga uppgifter lämnas ut till tredje part utan kunds samtycke. (Allt enligt PUL personuppgiftslagen.)

Fraktavgift
Fraktfritt på beställning över 500 kronor. Under 500 kronor är frakten 49 kr.

Vi använder Postnord vid frakt och alla försändelser är därigenom försäkrade mot skada. Upptäcker du skadan när du hämtar paketet anmäler du det direkt till Postnord. I annat fall anmäler du det till oss.

 

Returinformation

Retur- och Bytesrätt
Ni har full ångerrätt i 14 dagar från att Vi har skickat varorna (gäller ej smycken i vårt förlovnings- och vigselsortiment), förutsatt att Ni inte använt varorna och att de returneras i originalskick och originalförpackning. Vid retur står Ni för transportrisken och frakten. Återbetalning korrigeras när vi får returen av Er.

Du kan byta en vara genom att lägga en ny beställning på den vara du önskar istället. När vi tar emot varan du returnerar krediterar vi din gamla faktura och du betalar således enbart den nya varan. Om du redan har betalat den första fakturan kommer du att få en återbetalning genom Klarna.

Vi kan tyvärr ej erbjuda bytesrätt eller ångerrätt på Schalins smycken eller smycken med gravyr eftersom de tillverkas efter beställning. Är storleken fel sänder Du ringen till oss i rekommenderat brev och på vår verkstad ändrar vi ringen till Dig gratis. Detta gäller från och med när du betalat ringen och en månad framåt.

Portot står Du för.

Reklamation
Reklamation av felaktig eller skadad vara skall ske så fort som möjligt och varan skall återsändas i rekommenderat brev (ej postförskott). Dahlströms Guld står för alla kostnader i samband med reklamationen. Ta kontakt med oss om du skall skicka en reklamation, så skickar vi en kostnadsfri retursedel till Er via e-mail.

Transportskada
Vi använder posten vid frakt och alla försändelser är därigenom försäkrade mot skada. Upptäcker Du skadan när Du hämtar paketet anmäler Du det direkt till posten. I annat fall anmäler Du det till oss.

Ej uthämtade paket
Om du inte har möjlighet att hämta ut ditt paket tvingas vi debitera dig för vårt arbete, porto samt hantering. För närvarande debiterar vi 350 kr för ej uthämtade paket. Tänk på att om du vill returnera ditt paket måste du alltså först hämta ut det.

 

Vanliga frågor

På vilka sätt kan jag betala min beställning?
Klarna Checkout erbjuder direktbetalning, faktura och delbetalning.

Graverar ni smycken?
Ja vi graverar själva. I förlovnings- och vigselringar bjuder vi på gravyr. Vi graverar även på id brickor, dopgåvor mm. Maila oss för prisuppgift; info@dahlstromsguld.se

Köper ni guld?
Ja, i butiken köper vi guld till dagspris. Vi köper även tandguld i butiken.

Varifrån kommer era diamanter?
Alla diamanter är köpta från legal källa, som inte är inblandad i konflikter och är i överensstämmelse med The Kimberly Certification Scheme (KPCS).

Får jag med något intyg på diamanterna?
Ditt kvitto intygar värde och äkthet. Schalins medsänder äktehetsbevis på deras diamantsmycken.

Hur gör jag en retur?
– Du skickar tillbaka din retur till Dahlströms Guld, Köpmangatan 13C, 641 30 Katrineholm. Du packar ned din vara/varor tillsammans med returnotan. Fyll i den noggrant. Vid en retur står du som kund för returfraktsedeln. Om paketet skulle komma bort är det ditt ansvar. Skicka därför paketet via REK, så du har din sändning försäkrad. Returer gäller inte på smycken från Schalins och graverade smycken eftersom de tillverkas efter beställning.

Hur byter jag en vara?
– Skicka varan du vill byta till oss med rekommenderad post (se avsnitt om hur du gör en retur). Sedan gör du en ny beställning på vår hemsida. När vi tagit emot din retur kommer vi att kreditera din gamla faktura. Om du redan betalat din första faktura kommer du få tillbaka pengarna för den varan och betala din nya faktura. Har du inte betalat din gamla faktura kan du markera att du gör en retur på den hos Klarna. Du behöver bara betala din nya faktura som vi skickar i samband med att vi skickar din nya vara. På detta sätt behöver vi inte vänta på att vi får till baka varan du vill returnera innan vi skickar din nya vara. Detta förutsätter att varan du skickar tillbaka är oanvänd och i samma skick som när du tog emot den.

Hur storleksändrar jag/våra förlovnings-/vigselringar?
– Du fyller i storleksändringslappen som skickas med i din beställning. Du fyller i artikelnummer på ringen/ringarna samt eventuell befintlig gravyr. Du fyller i din/era gamla storlekar samt vilken ny storlek ni vill ha. Detta erbjudande gäller dock endast en gång och i 1 månad från och med den dag vi skickar ringarna till er. Det är viktigt att ni provar storlek innan ni beställer ringar. Låna därför gärna ringmått av oss.

Kan jag lägga till fri gravyr efter att jag har fått min ring?
– Nej, fri gravyr ingår endast när du beställer gravyr samtidigt som du beställer ringen. Vill du skicka ringen till oss för gravyr senare kostar det 400 kr.

Hur reklamerar jag en vara?
– Du hör av dig antingen till info@dahlstromsguld.se eller 0150-109 71. Där förklarar du vad som är fel på varan och säger till att du behöver en kostnadsfri retursedel. Vi mejlar dig sedan retursedeln. Du fyller även i reklamationspappret noggrant. När vi fått din vara så kollar vi igenom den. Du kan sedan välja om du vill ha ny vara av samma modell (om den finns i lager) eller om du vill att vi gör ett återköp.

 

Vår returadress är
Dahlströms Guld
Köpmangatan 13C
641 30 Katrineholm

 

Senast uppdaterad 16 oktober 2020 kl 11:49.